Zagrebačkim ulicama cesta mog života teče
Autor: Tatjana Horvat, 13. 6. 2024.
2024. je važna godina za grad Zagreb jer obilježavamo dvije važne obljetnice: osnutak Zagrebačke biskupije 1094. i prvo spominjanje imena Zagreb u Felicijanovoj ispravi 1134.
Zato smo napravili projekt posvećen Zagrebu. Projekt je trajao cijelu školsku godinu. Provodio se sudjelovanjem učenika u izvannastavnim aktivnostima, posjetama kulturnim ustanovama, prisustvovanjem terenskoj nastavi isl. Teme vezane za Zagreb obrađuju se u redovnoj nastavi Hrvatskog jezika, Prirode i društva, Likovne kulture, Vjeronauka, Glazbene kulture, Povijesti i Geografije, a mogu se međusobno povezati. Projekt je financiralo Ministarstvo znanosti i obrazovanja kao potporu izvannastavnim aktivnostima.
Treći razredi posjetili su Park Maksimir i Muzej grada Zagreba. U Parku Maksimir učili su snalaženje u prostoru i upoznali njegovu kulturnu baštinu.
Paviljon Jeka
Kapela sv. Jurja
U obilasku grada Zagreba upoznali su najvažnije građevine i prisjetili se što su naučili na nastavi Prirode i društva. Na radost svojih učiteljica pokazali su da su pažljivo pratili na satu i puno naučili. U Muzeju grada Zagreba slušali su o osnutku Zagreba, upoznali najvažnije osobe iz javnog i kulturnog života i upoznali njegovu prošlost.
Slušali su legendu o Manduševcu
Bela IV. i Zlatna bula (Zagreb je 1242. postao slobodan kraljevski grad)
Na satu hrvatskog jezika i izvannastavnim aktivnostima učenici su čitali lektire i ostale književne tekstove vezane za Zagreb. Čitajući istraživali su legende, zagrebačke kvartove, zagrebački govor i druge zanimljivosti o Zagrebu. Čitali su književna djela koja se donose na Zagreb. Sva su bila poučna ali razlikovali su se po humorističnom, ili ozbiljnom tonu sa socijalnom tematikom.
Učenici su s vjeroučiteljicama posjetili Dom za nezbrinutu djecu "Kuća sv. Male Terezije" na Vrhovcu, učili su o duhovnim velikanima koji su živjeli i djelovali u Zagrebu i bili poznati kao veliki dobrotvori i prijatelji siromaha i potrebitih (prvi hrvatski blaženik Augustin Kažotić, bl. Alojzije Stepinac). Mnogi poznati Zagrepčani i Zagrepčanke bili su književnici, povijesne osobe, izumitelji, kulturni radnici, duhovni velikani, ili zaslužni za opće dobro.
Skupina učenika započela je izrađivati slikovnicu za slijepe i slabovidne osobe o zagrebačkim znamenitostima. Kroz izvannastavne aktivnosti i nastavu hrvatskog jezika učenici su s učiteljicama i ostalim sudionicima projekta osmislili lutkarske i dramske igrokaze o gradu Zagrebu. S učiteljicom likovne kulture izrađivali su radove posvećene Zagrebu.
Trg bana Jelačića: Likovna i Umjetnička grupa
Oslikavali su i izrađivali različite uporabne predmete na kreativnim radionicama i unutar sekcija zadruge. Učenici 4. a i b razreda na izvannastavnoj aktivnosti Piknik književnog kluba čitali su romane i pripovijetke o Zagrebu i istraživali imena zagrebačkih kvartova i ulica.
Pripremili smo priredbu Za ljubav Zagrebu koja je 26.6. predstavljena roditeljima, učenicima i učiteljima (datum izdavanja Felicijanove isprave 1134.). Učenici su plesali i pjevali pjesmice o Zagrebu, recitirali su pjesme koje su sami napisali, ili su ih napisali njihovi prijatelji, izveli su vlastiti igrokaz na zagrebačkom govoru o kulturnom ponašanju u gostima, uprizorili su legendu o osnutku Zagreba i lutkarske igrokaze. Napravili su slikovnicu s legendom o Manduševcu. Zbor je pjevao pjesme o Zagrebu (4. - 8. r.). Priredbu su vodile učenice 7. a i b razreda.
U projektu Kako sačuvati zagrebački govor? istraživali smo govor starih Zagrepčana (poznat kao purgerski) i promjene koje su nastale u prošlom stoljeću kada se pojavio novi oblik govora za koji se uvriježio naziv žargon ili sleng. Učenici čitaju lektirei gledaju filmove i serije u kojima se koristi zagrebčki govor, istražuju enciklopedije i rječnike u knjižnici i na internetu kako bi što više naučili o toj temi. Međunarodni dan materinskog jezika (21.2.) podsjeća nas na činjenicu da hrvastski jezik pripada skupini ugroženih jezika kojima prijeti izumiranje. Prema definiciji UNESCO-a, jezik i dijalekti pripadaju nematerijalnoj kulturnoj baštini koja je najpodložnija propadanju i nestajanju. Osim jezika tu pripadaju i običaji, dramske igre, usmena književnost i drugi oblici narodnog stvaralaštva. U projektu sudjeluju različiti uzrasti učenika i učiteljice razredne nastave, učitelji hrvatskog i njemačkog jezika, likovne i glazbene kulture i informatike.
Naše istraživanje dodatno je potaknuto objavljivanjem "Zakona o hrvatskom jeziku" 7. veljače 2024. godine kojim se štiti hrvatski jezik i njegova narječja, uz to i loklani govor.
Na Županijskoj Smotri projekata za Građanski odgoj i obrazovanje i druge Međupredmetne teme 22.3. (OŠ Grigora Viteza) našu školu predstavile su učenice 7. a i 7. b razreda (Karla, Ema, Gala i Mia). Iste učenice predstavile su nas na Državnoj Smotri projekata za GOO i druge MPT 18.5. (OŠ Grigora Viteza).
Sažetak projekta Zagrebačkim ulicama cesta mog života teče napravljen je u obliku videa koji možete pogledati u Book Creatoru (slika je poveznica). Ostale dvije slike također su poveznice na dijelove projekta.
Slike su poveznice na projekt i digitalni slikovni rječnik.
ZA ONE KOJI ŽELE ZNATI VIŠE!
U Muzeju grada Zagreba postavljena je izložba njegovom osnivaču Emiliju Laszowskom. Izložba traje do prosinca 2024. - možete je također pogledati u virtualnom obliku na poveznici .
« Prosinac 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |